Přeskočit na obsah
Posts

Ultimátní hypervůz Valkyrie míří ze silnice na Le Mans

Hypersportovní model Aston Martin Valkyrie byl navržen jako puristický sportovní vůz 

Datum vydání 05. února 2025
Délka čtení 20 minut
  • Tým Aston Martin THOR vrací značku s křídly ve znaku do závodu 24 hodin Le Mans, aby poprvé od roku 1959 bojovala o absolutní vítězství 
  • Valkyrie je jediným hypersportem, který se v roce 2025 zúčastní obou největších mistrovství sportovních vozů: Mistrovství světa ve vytrvalostních závodech (WEC – World Endurance Championship), organizovaného Mezinárodní automobilovou federací (FIA), a severoamerického Šampionátu sportovních vozů WeatherTech pod hlavičkou Mezinárodní asociace motoristických sportů (IMSA)
  • Navíc jde o jediný hypersportovní automobil nastupující v obou mistrovstvích, který vychází z vozu určeného pro běžný provoz
  • Závodní tým Heart of Racing [THOR] bude řídit oba závodní programy a dále vyvíjet vůz ve spolupráci s oddělením Aston Martin Performance Technologies   
  • Model Valkyrie disponuje nejmodernějším, vysoce účinným motorem V12 o objemu 6,5 l s optimalizací podle předpisů a aerodynamikou od začátku navrženou pro závodní okruhy 
  • Během komplexního globálního testovacího programu se najelo více než 15 000 km
  • Trojnásobný mistr světa FIA GT Marco Sørensen a britská vycházející hvězda Tom Gamble se připojili k Alexi Riberasovi a Harrymu Tincknellovi v sestavě pro WEC
  • Šampiony pro sérii IMSA jsou Ross Gunn a Roman De Angelis

Středa 5. února 2025, Gaydon: Aston Martin otevírá novou napínavou kapitolu své slavné soutěžní historie odhalením hypersportovního modelu Valkyrie – čistokrevného závodního vozu, který britského výrobce ultraluxusních výkonných automobilů vrací na vrchol vytrvalostního motorsportu s cílem zvítězit v závodě 24 hodin Le Mans.

Ultimátní hypervůz Valkyrie míří ze silnice na Le Mans

Valkyrie je jediným závodním vozem, který je odvozen od hypersportu určeného pro běžný provoz, a je prvním závodním speciálem postaveným podle předpisů FIA pro kategorii Hypercar, který se bude účastnit jak Mistrovství světa ve vytrvalostních závodech FIA (WEC), tak amerického Šampionátu sportovních vozů WeatherTech organizace IMSA. Svůj ostrý debut si odbude 28. února v Kataru, kde tovární tým Aston Martin THOR nasadí dva vozy Valkyrie do úvodního podniku WEC 2025, jehož celková délka činí 1812 km. 

Adrian Hallmark, výkonný ředitel společnosti Aston Martin Lagonda, říká: „Pro Aston Martin je to okamžik naplněný hrdostí. Návrat do boje o celkové vítězství v závodě 24 hodin Le Mans patří k tomu nejdůležitějšímu v naší historii a jde o zlomový okamžik v našem působení v automobilových závodech. Valkyrie je jediným hypersportovním silničním vozem, který se utkává s vrcholnými závodními speciály v závodech WEC i IMSA, a je ztělesněním našeho sportovního charakteru, který značku provází již více než sto let.“

Čistě britská posádka pro Le Mans

Harryho Tincknella, posledního britského vítěze závodu 24 hodin Le Mans, doplní během celé sezony WEC jeho krajan a vycházející hvězda vytrvalostních závodů Tom Gamble s vozem #007, zatímco další vůz #009 bude řídit trojnásobný mistr světa FIA GT Marco Sørensen (DEN) a vítěz série WEC v kategorii LMGT3 Alex Riberas (ESP).

V sérii IMSA se s vozem #23 týmu Aston Martin THOR představí ve třídě GTP loňský uchazeč o titul šampiona v kategorii GTD Pro Ross Gunn (GBR) a vítěz kategorie GTD z roku 2022 Roman De Angelis (CDN). Gunn i De Angelis se připojí k uchazečům o titul WEC doplní tříčlenné sestavy pro Le Mans. Gunn pojede společně s Tincknellem a Gamblem a vytvoří britskou posádku pro slavný závod ve dnech 14. a 15. června. 

Tovární nasazení vozu Valkyrie v šampionátech WEC i IMSA zajišťuje stáj The Heart of Racing [THOR], která již dříve v obou sériích provozovala Aston Martin Vantage GT3. „Pro každého, kdo se podílel na závodech sportovních vozů, je skutečnou ctí nasazovat na nejvyšší úrovni vůz Aston Martin, navíc takový, který je všeobecně považován za jeden z nejkrásnějších na světě, a ještě k tomu jediný, který vychází ze silničního vozu,“ říká šéf týmu Ian James. „Být pověřen tímto programem je rozhodně vrcholem mé kariéry.“

Špičkový silniční hypersport vyvinutý pro závodní dráhu

Nový vůz, vyvinutý oddělením Aston Martin Performance Technologies a závodní stájí THOR, je ve špičkové divizi hypersportovních vozů světového vytrvalostního motorsportu jedinečný tím, že jako jediný v poli soupeřů vychází z existujícího sériového extrémně výkonného vozu – modelu Aston Martin Valkyrie, ultimativního hypersportu.

Adam Carter, vedoucí oddělení vytrvalostních závodů značky Aston Martin, uvádí: „Aston Martin Valkyrie není jen hypersportovní automobil, představuje revoluci v historii automobilového vývoje a skutečný vrchol výkonu, konstrukce a inovací. Díky mimořádnému spojení technologie z formule 1 a mistrovství cestovních vozů je Valkyrie skutečně stvořena pro závodění a její účast ve světových vytrvalostních závodech nejvyšší kategorie jen dále upevní její technologickou úroveň.“

„Závodní vůz, který vyhovuje pravidlům kategorie Hypercar, sdílí se silničním vozem mnoho prvků DNA a jeho srdcem je stejná pohonná jednotka V12,“ dodává Carter.

Vůz Valkyrie s upraveným šasi z uhlíkových vláken pro závodní nasazení pohání dále vyladěný obdivuhodný atmosférický 6,5litrový motor Cosworth V12, který ve standardní silniční verzi dosahuje maximálních otáček 11 000/min a výkonu přes 1 000 k. Pohonná jednotka prošla úpravami, aby splňovala výkonnostní požadavky třídy Hypercar a zároveň aby odolala náročným podmínkám špičkových vytrvalostních soutěží. Volba motoru V12 v modelu Valkyrie přináší jasné výhody pro nejvyšší výkon a zároveň odpovídá působivému vzhledu vozu Aston Martin a jeho čistě závodnímu stylu. 

Pokud jde o spolehlivost a životnost, předpisy pro hypersportovní vozy nabízejí pro dvanáctiválec značné výhody, což se týká hlavně omezení výkonu na 500 kW (680 k). Motor má robustní základ, aby zvládl náročné nasazení v silničním voze. Pro závodní účely se vývoj zaměřil zejména na úsporu paliva.

„Důležité je jezdit s nižší zátěží, abyste snížili množství paliva, které potřebujete k dosažení požadované energie,“ říká Carter. „Motor provozujeme hluboko pod jeho potenciálním maximem, protože pro závodní účely je potřeba nižší výkon. Výkonový limit v rámci předpisů nám dává příležitost upravit křivku točivého momentu a omezit třecí ztráty snížením otáček motoru, což vede i k nižší spotřebě paliva.“ 

Aerodynamika hypersportu Valkyrie prošla úpravami tak, aby splňovala homologační předpisy. Vycházelo se přitom z dobrého základu u silničního vozu a výsledek je dílem dvou tvůrců: šéfdesignéra značky Aston Martin Marka Reichmana a Adriana Neweyho, který v březnu 2025 nastupuje do firmy jako vedoucí technický partner týmu formule 1. „Bylo by téměř nepředstavitelné, kdyby Adrian, jeden z největších konstruktérů závodních vozů v historii, navrhl vůz a nepomyslel na to, že se s ním bude někdy závodit,“ doplňuje Adam Carter, vedoucí oddělení vytrvalostních závodů značky Aston Martin.

Přeměna silničního vozu na závodní je dána především technickými předpisy FIA, které jsou napsány pro specifické parametry soutěže, a to jak z hlediska bezpečnosti, tak z hlediska výkonu. Aby bylo možné vyhovět náročným situacím během závodů, včetně rychlé výměny jezdců a pneumatik, doplňování paliva při zastávkách v boxech či potenciálního kontaktu mezi vozy, zaměřilo se vývojové úsilí i na možnost rychlé výměny přední a zadní části karoserie, instalaci automatického hrdla nádrže pro rychlé doplňování paliva, zabudování vysokorychlostního pneumatického zvedáku, který je součástí podvozku, a kokpit řidiče optimalizovaný pro bezpečnost, snadný přístup a dobrý výhled.

Závodní zavěšení má vpředu i vzadu dvojitá lichoběžníková ramena a pérování s torzními tyčemi s pákovím typu push-rod a s nastavitelnými krajními a centrálními tlumiči. Valkyrie jezdí na 18palcových pneumatikách Michelin Pilot Sport, které jsou pro vozy kategorie Hypercar povinné.

„Absolutní výkon je omezen předpisy bez ohledu na vývoj,“ vysvětluje Carter. „Je stanovena minimální hmotnost, omezení výkonu prostřednictvím regulace točivého momentu na hnací hřídeli a aerodynamické vlastnosti. Každý účastník musí nechat svůj závodní vůz změřit ve skutečné velikosti v aerodynamickém tunelu. Jde tedy o optimalizaci vlastností vozu Valkyrie v souladu se základními pravidly pro jízdní výkony.“

Tento přístup ovlivnil i zásadní konstrukční prvky závodního vozu, včetně sedmistupňové sekvenční převodovky Xtrac, ovládané poloautomatickým řazením pádly.

„Stejně jako u každého závodního vozu Aston Martin jsme i tento extrémně výkonný automobil přizpůsobili požadavkům předpisů a v jejich rámci jsme optimalizovali veškeré možnosti pro dosažení špičkových vlastností,“ říká Carter. „To vše jsme prováděli ruku v ruce se světově proslulým designérským studiem Aston Martin, přičemž hlavní roli při vývoji hrála společnost Aston Martin Performance Technologies.“

Přípravy na dvojí závodní program

Od prvních testovacích jízd hypersportu Valkyrie v červenci 2024 zahájil tým The Heart of Racing rozsáhlý zkušební program, během něhož bylo najeto více než 15 000 km. Zkoušky začaly ve Velké Británii v Donington Parku a na Silverstonu, poté se přesunuly do Vallelungy a Jerezu a pokračovalo se v Bahrajnu, Kataru, Road Atlantě, Sebringu a Daytoně, aby byl zajištěn průřez tratěmi z programu obou šampionátů. 

„Vždycky můžete být o kousek dál, ale jsem spokojený s tím, jak program pokračuje, a se spolehlivostí, kterou jsme prokázali,“ uvádí týmový šéf Ian James. „Pokud jde o to, jak vše funguje, celý tým – od konstruktérů po Aston Martin Performance Technologies, od výroby po závodní stáj – nemůže být spokojenější.“

Do sezony WEC byly přihlášeny dva vozy Valkyrie v působivém zeleném zbarvení, které je synonymem mnoha britských úspěchů v Le Mans, a jejich příprava probíhá v základně týmu The Heart of Racing v britském Brackley. O jezdcích Ian James říká: „Harry Tincknell se významně podílel na vývoji vozu Valkyrie, takže jsme ho chtěli brzy zapojit do testovacího programu, navíc má další zkušenosti z GTP.“ Tincknell je posledním britským jezdcem, který vyhrál svou třídu v Le Mans s vozem Aston Martin v roce 2020, ale je také nejzkušenějším jezdcem kategorie Hypercar i díky působení v šampionátu WEC se stájí Proton Porsche v sezoně 2024. „Velmi rychle se ukázal jako dobrý týmový hráč a jeho výsledky mluví samy za sebe,“ dodává James.

Tom Gamble je bývalý vítěz ceny Aston Martin Autosport BRDC, který má zkušenosti s vozy kategorií LMP2 i GT, mimo jiné s týmem The Heart of Racing, za který v roce 2022 absolvoval vytrvalostní závody série IMSA v Daytoně, Sebringu a Road Atlantě. „Hodnotím ho velmi vysoko jako přirozený talent a zaslouží si šanci v záři reflektorů na nejvyšší úrovni závodů sportovních vozů,“ zdůrazňuje James. 

Marco Sørensen je nejúspěšnějším aktivním závodním jezdcem s vozy Aston Martin, který se stal trojnásobným šampionem třídy WEC GT a v roce 2022 zvítězil v Le Mans. „Patří mezi nejzkušenější a nejúspěšnější jezdce, kteří kdy závodili za Aston Martin, a na svou šanci v nejvyšší třídě čekal dlouho,“ popisuje James. „Poté, co jsem s ním pracoval, viděl jeho schopnosti a to, jak i pod tlakem zůstává klidný, si myslím, že se do tohoto programu perfektně hodí.“

„Alex Riberas se v posledních letech osvědčil v kategorii GTD Pro seriálu IMSA, je pravidelným vítězem závodů v IMSA i WEC a loni s námi exceloval v celém ročníku WEC. Rozhodně si své místo v týmu The Heart of Racing zaslouží.“

V šampionátu IMSA bude jeden vůz Valkyrie startovat v charakteristických modrých barvách týmu THOR, počínaje závodem 12 hodin Sebringu, který se pojede ve dnech 12. až 15. března. Tým se na něj bude připravovat ze své americké základny ve Phoenixu v Arizoně. Jezdci Ross Gunn (GBR), několikanásobný vítěz závodů IMSA v kategorii GTD Pro, a Roman De Angelis (CDN), šampion série IMSA GTD z roku 2022, jsou také bývalými vítězi Aston Martin Racing Driver Academy.

„Ross s námi jezdí už čtyři roky a bezpochyby se stal jedním z nejlepších jezdců kategorie GT na světě,“ říká týmový šéf James. „Loni to dokázal v závodě o titul GTD Pro, který mu unikl jen o vlásek. Je to týmový hráč, s přirozeným nadáním a citem pro závodní vůz, jaký nemá mnoho jezdců. Co se týče Romana, poprvé jsem s ním jel v roce 2018 a od té doby stoupá vzhůru. Vyhrál AMR Driver Academy a šampionát GTD, což je jedinečný úspěch, a stal se z něj vynikající jezdec. Je také klíčovou osobností v našem zkušebním programu ve Phoenixu.“

Zdvižení hozené rukavice

Očekávání od dvojitého závodního programu vozů Valkyrie provázejí vysoké ambice i realita soupeření s velmi zkušenými protivníky. „Samozřejmě že chceme vyhrát,“ říká Carter. „Respektujeme však náročnost závodů a konkurenci. Jsou na vysoké úrovni, a proto s nimi chceme soutěžit. Vlastně platí, že vyhrávat má cenu jen tehdy, když je to proti silné konkurenci. Uvědomujeme si, že nastupujeme v situaci, kdy už jsou ostatní na výši.“

„Je to ovšem skvělá příležitost vystoupat na vrchol závodů sportovních vozů. Organizace ACO, IMSA a FIA společně vytvořily šampionáty, jejichž popularita díky spolupráci roste. Tento proces plně podporujeme. Odvedli skvělou práci při vzniku a propagaci seriálů a přispěli k současné zlaté éře závodů sportovních vozů. Je to příležitost soutěžit po celém světě ve velmi konkurenčním a férovém prostředí.“

Sezona WEC se skládá z osmi částí. Po úvodním závodě v Kataru následují evropská klání v Imole a Spa-Francorchamps, červnový závod 24 hodin Le Mans, dále Interlagos v Brazílii, COTA v Austinu v Texasu, Fuji v Japonsku a finále proběhne 8. listopadu v Bahrajnu.

Program IMSA zahrnuje 11 podniků, včetně 12 hodin Sebringu a Petit Le Mans na Road Atlanta a dalších významných amerických závodů, jako jsou Long Beach, Laguna Seca, Watkins Glen a Indianapolis Motor Speedway.

– KONEC –

O společnosti Aston Martin Lagonda 

Vizí značky Aston Martin je být světově nejžádanější, luxusní britskou značkou, která konstruuje nejpůsobivější výkonná vozidla.

Společnost Aston Martin založili v roce 1913 Lionel Martin a Robert Bamford a je dnes uznávána jako ikonická globální značka, která je synonymem stylu, luxusu, výkonu a exkluzivity. Aston Martin spojuje nejnovější technologie, časem prověřené řemeslné zpracování a obdivuhodný styl a díky tomu vznikly celosvětově oceňované luxusní modely včetně vozů Vantage, DB12, DBS, DBX a první hypersport značky – Aston Martin Valkyrie. V souladu se svojí strategií udržitelnosti nazvanou „Racing. Green.“ vyvíjí Aston Martin alternativy ke spalovacímu motoru v podobě různých kombinací pohonného ústrojí včetně plug-in hybridního a plně elektrického s plánovaným uvedením v letech 2025 až 2030. Cílem je nabízet řadu elektrifikovaných sportovních vozů a SUV.

Společnost Aston Martin Lagonda se sídlem v anglickém Gaydonu vyvíjí, vyrábí a vyváží vozy, které se prodávají ve více než 50 zemích světa. Její sportovní automobily se vyrábějí v Gaydonu, luxusní modelová řada SUV DBX vzniká v St Athan ve Walesu. Společnost je na dobré cestě k tomu, aby do roku 2030 zajistila uhlíkově neutrální výrobu.

Společnost Lagonda byla založena v roce 1899 a spojila se s výrobcem Aston Martin v roce 1947, kdy obě firmy koupil sir David Brown, a společnost je nyní kótována na londýnské burze jako Aston Martin Lagonda Global Holdings plc.

V roce 2020 se stal výkonným předsedou představenstva společnosti Lawrence Stroll a automobilka získala nové významné investice. Ve stejné době došlo k návratu značky Aston Martin na vrchol motoristického sportu s týmem formule 1 Aston Martin Aramco, a tím slavná britská značka vstoupila do nové éry.

Ultimátní hypervůz Valkyrie míří ze silnice na Le Mans

Kompletní fotografie a video na: https://media.astonmartin.com/valkyrie-takes-the-ultimate-hypercar-from-the-road-to-the-track-as-new-quest-for-le-mans-glory-begins/

Aston Martin Valkyrie: technické údaje

Homologováno podle předpisů ACO/FIA Le Mans Hypercar
Údaje označené hvězdičkou (*) jsou dané závodními pravidly

MOTOR

  • Atmosférický V12 o objemu 6,5 litru
  • Vychází z původního motoru produkčního vozu Valkyrie
  • Výkon 500 kW +/−20 kW*
  • Hmotnost >165 kg*
  • Mazání se suchou vanou
  • Na zakázku vytvořený závodní výfukový systém

PALIVOVÝ SYSTÉM

  • Palivový systém podle bezpečnostních norem FIA
  • Jednobodové rychlotankovací hrdlo Krontec

POHON A PŘEVODOVÉ ÚSTROJÍ

  • Pohon zadních kol
  • Sedmistupňová sekvenční převodovka Xtrac (se zpátečkou)
  • Vícelamelová karbonová spojka AP Racing
  • Mechanický diferenciál s omezenou svorností a externě nastavitelným předpětím
  • Poloautomatické řazení pádly
  • Přímé elektrické řazení jednotlivých stupňů
  • Elektrický startér pro výjezd z boxové uličky
  • Povinné snímače točivého momentu hnací hřídele

BRZDY

  • Vpředu zakázkové šestipístkové třmeny Alcon 
  • Karbonové kotouče a třecí segmenty AP Racing 
  • Vzadu zakázkové šestipístkové třmeny Alcon
  • Karbonové kotouče a třecí segmenty AP Racing 
  • Jezdcem nastavitelný účinek brzdné síly mezi předními a zadními brzdami
  • Kanály pro přívod chladicího vzduchu k brzdám optimalizované podle výpočetní simulace dynamiky tekutin (CFD – Computational Fluid Dynamics)

PODVOZEK

  • Ochranný karbonový monokok podle bezpečnostních norem FIA
  • Vysokorychlostní pneumatický zvedák

ŘÍZENÍ

  • Řízení s posilovačem
  • Ultra lehký 6pádlový rychloupínací elektronický volant z karbonu

PODVOZEK

  • Dvojité lichoběžníkové zavěšení vpředu a vzadu s optimalizovanou geometrií
  • Pérování torzními tyčemi a systémem push-rod s nastavitelnými krajními a centrálními tlumiči
  • Příčné torzní stabilizátory s nastavitelným předpětím

KOLA

  • Hliníková, kovaná, 12,5″ × 18″ vpředu
  • Hliníková, kovaná, 14,0″ × 18″ vzadu
  • Upínání centrální maticí

PNEUMATIKY

  • Michelin Pilot Sport 29/71 – 18 vpředu
  • Michelin Pilot Sport 34/71 – 18 vzadu

KOKPIT

  • Optimalizovaný pro bezpečnost, snadný přístup jezdce a dobrý výhled
  • Závodní sedadlo z karbonu s opěrkou ramen, povinné polstrování opěrky hlavy
  • Šestibodový bezpečnostní pás Schroth FIA 8853
  • Hasicí systém FIA 8865
  • Do volantu zabudovaný nastavitelný displej řidiče s kontrolkami pro řazení
  • Samostatné kontrolky řazení a displej s pokyny traťových komisařů na přístrojové desce
  • Povinná zadní kamera s denním/nočním režimem
  • Klimatizace
  • Elektricky ovládaný nápojový systém pro jezdce

KAROSERIE A AERODYNAMIKA

  • Aerodynamické prvky v souladu s homologačními kritérii
  • Nastavitelný aerodynamický prvek (AAD – Adjustable Aerodynamic Device)
  • Podvozek upraven pro zesílení přítlaku Venturiho efektem
  • Dvoudílné přední a zadní blatníky
  • Rychle vyměnitelná přední a zadní část karoserie
  • Prvky tlumící náraz vpředu i vzadu
  • Povinný informační panel pro diváky
  • Zadní světla do mlhy a deště s vysokou viditelností integrovaná do panelů zadních blatníků

HMOTNOST

  • Min. 1030 kg* bez jezdce a paliva (povolené minimum)

Kontakt pro média

Česká republika a Slovensko

Michael Kudela

PR & Média

+420 777 663 118

michael.kudela@astonmartin-prague.cz

Odběr novinek

Přihlašte se a získávejte nejnovější informace mezi prvními

* Odesláním formuláře souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů.

Sledujte nás také na Instagramu

Zobrazit profil
Instagram post Instagram post Instagram post Instagram post Instagram post Instagram post
Aston Martin Prague

Kde nás najdete

Aston Martin Prague - CarTec Exclusive Cars s.r.o.

Kontakt

Průběžná 76
100 00 Praha-Strašnice
Česká republika

Navigovat

Otevírací hodiny

Pondělí:

Úterý:

Středa:

Čtvrtek:

Pátek:

Sobota:

Neděle:

09:00 - 18:00

09:00 - 18:00

09:00 - 18:00

09:00 - 18:00

09:00 - 18:00

Zavřeno

Zavřeno